WEST-FRIESLAND – Supermarktketens Albert Heijn en Jumbo komen het slechtst uit het onderzoek van de consumentenbond naar afwijkende prijzen op de kassabonnetjes. Albert Heijn scoort het slechtst, daar heeft 1 op de 4 producten een afwijkende prijs, Jumbo volgt op de voet met 1 op de 5 producten die een afwijkende prijs heeft op de kassabon. Volgens de consumentenbond zijn beide supermarktketens in 22% van alle de artikelen in de fout gegaan.
Net zoals in 2020 kocht de consumentenbond bij drie winkels van de zeven grootste supermarktketens 25 boodschappen en vergeleek de prijs op de kassabon met die op de schappen. Van alle supermarkten kwam er maar 1 als beste uit en deze leverde ook een foutloze kassabon, de Aldi, maar dit is ook tegelijk een negatieve spiraal omdat in 2020 nog 3 supermarkten een foutloze bon inleverden.
De meeste fouten werden gemaakt bij artikelen als wijn en bier, zo kostte bij Albert Heijn een 6-pack alcoholvrij bier € 2,19 meer dan wat in de winkel was aangegeven. De Plus ging zwaar in de fout bij de koffie, daar kostte een pak koffie aan de kassa ruim 4 euro meer dan wat er op de schap stond.
De consumentenbond raad iedereen dan ook aan om de kassabon altijd te controleren voor u de winkel uitloopt. Bij twijfel altijd aan de bel trekken.