RTV West-Friesland

Bedrijven

Albert Heijn breidt Streeckgenoten-assortiment uit

MEDEMBLIK – Albert Heijn voegt nog meer lokale producten onder de naam Streeckgenoten toe aan het assortiment. Deze week komen er 14 nieuwe kaas-Streeckgenoten-producten bij en gaat Albert Heijn met 9 nieuwe kaasmakers erbij werken, waaronder de Limburgse kaasmakers Tebben die de opvallende nieuwkomer buffel mozzarella van Nederlandse buffelzuivel maken. 

Albert Heijn verkoopt lokale specialiteiten, de trots uit de streek. De korte keten, van de boer tot op het bord, wordt steeds populairder. Albert Heijn haalt producten van zo dichtbij mogelijk en zo ver weg als nodig. Voedsel van dichtbij is supervers, lekker en met zorg gemaakt. Samen met 86 lokale slagers, bakkers en kaasmakers bundelt Albert Heijn de krachten onder de naam Streeckgenoten. Samen maken zij meer dan 250 Streeckgenoten-producten. Deze producten worden lokaal gemaakt. Regionale kaasmakers krijgen een plek op het schap in de winkels en op ah.nl. De Limburgse kaasmakers Tebben maken de buffel mozzarella van Nederlandse buffelzuivel en is vanaf deze week toegevoegd aan het assortiment.

Buffel mozzarella uit Limburg

Echte buffel mozzarella, gemaakt van Nederlandse buffelmelk. Deze ligt nu in ruim 600 winkels van Albert Heijn. De buffels grazen allemaal rondom Venlo, dichtbij de kaasmakerij. De buffel mozzarella wordt gemaakt door de broers Wouter en Sjaak Tebben en is zachtromig met een karakteristieke buffelsmaak. Toen Wouter en Sjaak zagen hoe enthousiast iedereen was over de zachte, romige buffel mozzarella gingen zij ermee verder. De broers ontwikkelden kleine bolletjes. Naar Italiaanse traditie gingen zij bocconcini maken; mini bolletjes buffel mozzarella. Ideaal voor een salade, op de borrelplank, door een pasta of op de pizza.

Kaasassortiment

Het kaasassortiment wordt verder uitgebreid met onder andere de volgende kazen: brie uit Alphen, bierkaas uit Rhenen, Brabantse truffelkaas, Brabantse blauwaderkaas. Utrechts rood, Double Dutch uit Rhenen (kaas van koe en geit), Fryske jong belegen plak, Stolwijker belegen plak, Friese Riperkrite Tsiis plak, geitenkaas met Italiaanse kruiden uit Ouddorp.

Minder plastic

Albert Heijn zet keer op keer stappen in plasticreductie. De afgelopen drie jaar bespaarde Albert Heijn ruim zeven miljoen kilo verpakkingsmateriaal door helemaal geen, minder of andere soorten materiaal te gebruiken. Zo zitten maaltijd- en lunchsalades tegenwoordig in een dunnere schaal en zijn de snoepgroente van de bekende emmer met deksel naar dunne bakjes met een topfolie verkast. Vanaf nu hebben ook de verpakkingen van plakjes kaas minder plastic. Meer dan honderd kaasverpakkingen zijn aangepast met als resultaat een plasticreductie van 200.000 kilo per jaar.

Streeckgenoten

Elke Albert Heijn-winkel heeft z’n eigen lokale selectie Streeckgenoten. Zo is er de duivekater van bakker Rens van Esdonk uit Haarlem, pikante grillworst van de slagers Ben en Jack Keulen uit Limburg, biologische jong belegen trappistenkaas van Broeder Isaac uit Berkel-Enschot, Noord-Brabant en de biologische geitenkaas met fenegriek van Piet den Hertog uit Ouddorp.

Streeck’ is de ouderwetse spelling van ‘uit de streek’ en is een knipoog naar originele, traditionele recepten van vroeger. ‘Genoten’ refereert aan ‘genieten’. Ook terug te herleiden naar genootschap van ambachtslieden met producten uit een bepaalde streek en genieten van streekproducten. Met de ‘Streeckgenoot’ wordt de persoon bedoeld die het product maakt.

Reageer

Heeft u dit ook al gelezen

G-718ZS7GCQG G-LXZP5RH9MK