Veranderende tijden vragen om steeds een andere aanpak. Meebewegen met wat er gaande is, goed weten welke kant je op wil en je eigen identiteit weten vast te houden, dat maakt dat je op koers blijft.

Omnichannel, het verbinden van de online wereld met de fysieke omgeving, is een mooie case in deze. Natuurlijk kan je hier enorm tegen strijden. Maar wat als je de online wereld nu eens als een kans ziet. Jaren terug, toen wij startten met ons pick-up point en de home delivery, heb ik dit direct omarmd. Ik voorzag een verschuiving die wij in de jaren 70 ook meegemaakt hebben. En als mijn opa destijds niet had besloten om de ventwagen en de kruidenierswinkel bij ons huis te verplaatsen en te transformeren in een zelfbedieningssupermarkt, dan was ons familiebedrijf nooit verder gekomen dan de vorige generatie.

Hij voorzag dat de markt en de wereld om hem heen veranderden. Waar in de winkel aan huis de suiker nog werd afgewogen,  werd in de nieuwe winkel alles kant-en-klaar aangeboden. Destijds hebben er grootse verschuivingen plaatsgevonden in het landschap van de supers. En wie niet meebewoog, sloot jaren later zijn kruidenierswinkel omdat er geen duurzame opvolging meer mogelijk was.

Twee generaties later stond ook ik voor dit vraagstuk: een sterk veranderende markt en dito samenleving. Wat gaat de online wereld voor impact hebben op onze ‘stenen’ winkels. Op termijn veel, voorzag ik. En dat ik hier een strategie op moest bedenken was mij duidelijk. De kans die de online wereld mij bood, heb ik volledig omhelsd. Natuurlijk waren ook bij mij de cijfers niet zwart maar, zo redeneerde ik, er rijden wel mooi bestelbussen met Jumbo Monique erop door de straten van West-Friesland en deze zichtbaarheid is mooie reclame.

Zo werkt ook het vertellen van verhalen mee, want hoe weet iemand nu wat jij in je fysieke winkels doet als je hier nooit ruchtbaarheid aan geeft? Het zelf ‘maken’ van nieuws is zo eenvoudig geworden. Met nieuwsberichten op je eigen website, LinkedIn en natuurlijk Facebook, Insta en Twitter. Vaak stopt het bij het plaatsen van een promo links en rechts, naast nog eens een medewerker die in ’t zonnetje wordt gezet of een goededoelenactie die wordt uitgelicht.

Maar weten mensen dan echt wie jij bent, waar jij voor staat en wat jij als werkgever je medewerkers kan bieden? Komen je klanten dan bij jou omdat ze het je gunnen, het zo fijn vinden dat je je sociale verantwoording neemt of komen ze omdat je toevallig de dichtstbijzijnde winkel bent.

Natuurlijk gebeurt ’t laatste ook, maar wil je je echt onderscheiden, dan zal je een ander geluid moeten laten horen. Dan is het noodzakelijk om uit je eigen vertrouwde omgeving te komen en verder te leren kijken dan je bestaande horizon.

Door het omarmen van de veranderende tijden geef je jezelf ruimte om anders naar je huidige bedrijfsvoering te kijken. Door het maken van je eigen nieuws geef je je bedrijf zowel online als in steen een eigen identiteit. Je zal ervaren dat niet alleen je klanten dan graag bij je komen, maar dat je ook een magneet wordt voor nieuwe medewerkers.

Zo zie je dat omnichannel veel verder gaat dan een online versus stenen wereld. Het bevatten van deze kansen vereist een holistische kijk, en net als bij mijn opa gebeurde vraagt ook deze tijd van ons dat wij een andere competentie in onszelf aanboren, namelijk die van verhalenverteller.