MEDEMBLIK – Een kopje thee zal flink duurder gaan worden, ook de pindakaas van Calvé en vele andere dagelijks boodschappen zullen enkele procenten duurder gaan worden. Maar of de supermarkten de prijzen gaan doorberekenen is nog maar de vraag. Jumbo laat weten dat zij zoveel mogelijk de prijzen gelijk blijven houden en ook de Vomar zegt in een eerste reactie dat zij de prijzen waar mogelijk gelijk blijven houden.  Albert Heijn heeft/kon nog niet reageren op de vraag van de redactie of zij de prijzen gaan verhogen in de winkels.

De hogere prijzen zorgt er ook voor dat online supermarkten als Picnic het drukker gaan krijgen, deze online supermarkten hebben geen eigen winkels en kunnen daarom scherper concurreren met de stenen supermarkten. Ton van Veen van de Vomar liet dit ook al aan het Financieel Dagblad weten. Deze ziet dat de marges voor de supermarkten onder druk komen te staan, marges die toch al aan de lage kant zijn door de opkomst van de online supermarkten. Supermarktketens met een eigen online bezorgdienst leggen vanwege de dure bezorging toe op deze diensten.

Unilever-topman Alan Jope zegt in een reactie dat er geen ontkomen aan is om de prijzen te verhogen. De grondstoffen die Unilever gebruikt voor haar producten zijn de laatste maanden explosief gestegen, iets dat het laatst in 2008 en 2011 gebeurde en wat zijn weerslag zal krijgen op de merken als Andrélon-shampoo tot aan de pot Calvé-pindakaas.