Hoe start ik met content marketing?

Content marketing is een marketingstrategie waarbij relevante content gemaakt en gedeeld worden om de doelgroep beter te bereiken en te betrekken. Door de doelgroep te inspireren, informeren en te entertainen wordt er vertrouwen gewonnen van de doelgroep. Maar hoe begin je nu met content marketing als je nog geen ervaring hiermee hebt? Hieronder staan enkele stappen die je kan nemen op een rijtje.

Bepaal je doelgroep

Voordat je begin met content marketing is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wie wil je bereiken? Je kan hiervoor de doelgroep segmenteren in verschillende groepen zoals leeftijd, interesses en behoeften en hoe ze communiceren. Door dit in beeld te brengen, kan je gerichte en relevante content maken die aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep. Zo voorkom je dat je basketballen gaat promoten bij een voetbalteam.

Contentstrategie

Een contentstrategie helpt je om georganiseerd te blijven en consistente content te maken. Het helpt ook om je doelen en doelstellingen te definiëren. Bepaal wat voor soort content je wil maken, hoe vaak je dit wil delen en op welke kanalen je het gaat delen.

Waardevolle content

Het belangrijkste onderdeel van content marketing is het maken van waardevolle content die aansluit bij de behoefte van je doelgroep. Maak content die informeert, inspireert en betrekt. Kies er bijvoorbeeld voor om de merkwaardes naar buiten te brengen zodat de doelgroep zich hierin kan vinden. Wees zeker niet bang om jouw expertise te delen. Laat juist zien waarom jouw bedrijf, dienst of product anders is dan dat van de concurrent.

Promoot je content

Met alleen content maken kom je er niet. Zorg ervoor dat je manieren vindt om deze ook te promoten. Dit kan door middel van social media, e-mailmarketing en SEO (Search Engine Optimalization). Op deze manier krijg je de content ook daadwerkelijk bij je doelgroep. Het promoten van de content op de juiste kanalen is dus van belang om de doelgroep te bereiken.

Meet de prestaties

Door de prestaties van je content te meten, kun je begrijpen wat werkt en wat niet werkt. Gebruik Google Analytics en social media analytics om de prestaties van je content te meten. Uiteindelijk maak je hiermee inzichtelijk waar je meer aandacht aan moet besteden. Op basis van de resultaten die je hebt gemeten, kan je de strategie aanpassen.

Resultaten zien

Content marketing is een langetermijnstrategie. Het kan dus even duren voordat je resultaten ziet en merkt. Dat content marketing een krachtige manier is om een merk op te bouwen is één ding dat zeker is. Als je nog niet weet waar je moet beginnen, kan Traffic Today je wellicht helpen.

Deel dit artikel