ENKHUIZEN – Imposante beelden uit Enkhuizen, daar werd gister gestart met het inhangen van de nieuwe sluisdeuren in de Sassluis. De robuuste houten deuren werden vanuit Kampen over het water aangevoerd richting Enkhuizen. Daar werden ze nieuw gemaakt. Voor een groot deel ambachtelijk met de hand werden ze op maat gemaakt voor deze monumentale sluis. Als alle vier de deuren hangen worden er nog andere werkzaamheden uitgevoerd aan de sluis, zoals het testen van de deuren en het herstellen van het monumentale metselwerk. Sinds afgelopen oktober versterken het hoogheemraadschap en TAUW-Friso Civiel B.V. samen de sluis in Enkhuizen. De Sassluis is een van de zeven sluizen die binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) worden versterkt.
Tekst loopt door onder de foto
De Sassluis is een keersluis en beschermt de laaggelegen binnenhaven en omgeving van Enkhuizen tegen hoogwater op het IJsselmeer. Er worden twee extra sets deuren toegevoegd die bij hoogwater gesloten kunnen worden. Dit zorgt voor extra betrouwbaarheid en veiligheid. De eerste deuren zijn woensdag 26 januari geplaatst. Vanaf het water werden de deuren naar de bouwplaats gebracht. Daar zijn ze per stuk ingehangen in de sluis.
Foto’s: Henk Kroeb
De komende dagen worden de andere deuren ook geplaatst. Wel afhankelijk van de weersomstandigheden. Daarna starten de andere werkzaamheden. Naar verwachting is de sluis in april weer veilig. Iedereen die wil kan vanaf de tribune een kijkje nemen bij de werkzaamheden. De bouwplaats zelf is voor de veiligheid afgezet met bouwhekken. De tribune is van maandag t/m vrijdag (van 07:00 – 17:00 uur) geopend. Uiteraard moet in verband met de geldende coronamaatregelen afstand gehouden worden.
Tekst loopt door onder de foto
Project 7 Kunstwerken
Het hoogheemraadschap werkt sinds het najaar van 2018 samen met de combinatie TAUW-Friso Civiel B.V. aan het versterken van zeven sluizen in Noord-Holland. Dit project is onderdeel van het landelijke HWBP. De zeven kunstwerken zijn afgekeurd op de betrouwbaarheid van het sluiten van de sluizen. Bij een toekomstige superstorm met veel wind en regen is het onvoldoende zeker dat de sluizen het opstuwende water kunnen keren. Om ook in de toekomst de veiligheid van het achterland te garanderen, wordt er nu gewerkt aan deze sluizen.