‘Scholen en ouders moeten werken aan het welzijn van jongeren’

WEST-FRIESLAND – Steeds meer middelbare scholieren worstelen met de gevolgen van de coronacrisis. Leerlingen lijden onder het gebrek aan sociaal contact, het niet meer kunnen sporten en bijbaantjes die niet doorgaan en dat uit zich in motivatieproblemen, sombere gevoelens en soms zelfs eetstoornissen en zelfverminking. Dit blijkt uit gesprekken die Nieuwsuur voerde met schoolbestuurders, onderwijsonderzoekers en psychologen. Leerlingen worden “apathisch”. Daarom is het juist nu belangrijk voor scholen, professionals en ouders om te investeren in de weerbaarheid en het welzijn van onze jongeren.

Weerbaarheid vergroten

Movisie heeft in een handreiking praktijkvoorbeelden en inspirerende initiatieven hoe dat kan op een rij gezet. ‘En we komen binnenkort met een nieuw dossier over wat werkt bij het vergroten van weerbaarheid van jongeren. In de handreiking staat bijvoorbeeld aangegeven hoe je weerbaarheid bij jongeren kunt versterken. In de afgelopen jaren is er veel kennis maar zijn er ook praktische tools ontwikkeld die jongeren kunnen helpen. Bijvoorbeeld This is me! , een training gericht op het vergroten van weerbaarheid van bi-culturele jongeren,‘ zegt Annemarie van Hinsberg van Movie.

Seksuele weerbaarheid

Ook seksuele weerbaarheid vraagt om aandacht. Het aantal pikante filmpjes en foto’s van jonge meiden dat online werd gedeeld, steeg explosief tijdens de lockdown. Hanae Haddouche, jongerenwerker in de wijk Overvecht in Utrecht, sloeg alarm. Zij geeft tips om ermee om te gaan: Het gevaar van exposurelijsten op Snapchat.

Ook op thema’s als eenzaamheid, omgaan met gelden online, hebben we wat er beschikbaar is op een rij gezet. Gebruik die kennis en help onze jongeren uit de apathie te halen,’ besluit Annemarie van Hinsberg

Deel dit artikel